Hej föräldrar och elever i ma7b12
Våren börjar att gå
mot sitt slut. I vår har vi främst läst områdena bråk och procent. Vi har
pratat mycket matematik och jobbat med att lösa rutinuppgifter. Tittat på vilka
luckor de har från mellanstadiet.
Vi avslutade vecka
20 med ett vanligt prov. Provet bestod av två delar; en del som checkade av
rutinuppgifter och en del där de lösa problem och föra resonemang. För att få
godkänt i matematik som krävs det bland annat att de både kan lösa
rutinuppgifter, resonera och lösa problem.
På måndag (18/5) så
går jag igenom med varje elev om de:
- Kan lösa rutinuppgifter till målen (se http://ma7b12.blogspot.se/p/procent.html)
- Hur väl de har visat att de kan resonera på lektionerna
- Hur del 2 på provet gick som handlar om problemlösning
Resten av veckan så
får de jobba med försöka sätta sig in i felsvar. När alla har skrivit provet
(räknar med att sista eleven skriver den 18/5) så kommer de att få delar av samma
prov som de skrev men denna gång med ett antal lösningar. Vissa lösningar
kanske är korrekta, andra inte. Jag kommer att blanda deras svar med svar som jag hittar på. Så att ingen elev känner sig utpekad.
Sedan får de göra ungefär samma prov som de gjort igen v.22. Har de lärt sig ngt av att titta på felsvar?
Deras uppgift är
under vecka 21 att fundera på:
·
Hur tror
du att eleven har tänkt?
·
Är det
ngn skillnad i kvalitet på lösningarna?
·
Finns
det ngn annan metod att lösa uppgifterna på?
·
Vilken
beräkning är korrekt? Finns det ingen korrekt lösning så lös uppgiften…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar